Onze schuld jegens God

De grootte van een schuld hangt af van de waarde van het „beschadigde” goed: wie een krantenfoto beschadigt is minder schuldig dan wie (bewust) de Nachtwacht beschadigt, en wie een mens schaadt is schuldiger dan wie een vlieg schaadt. Nu is zonde het beledigen van een oneindig God, en daarmee brengt bewuste zonde een oneindig grote schuld.

C
What is a greater sin: if we dishonour a child or a full-grown man?
M
A full-grown man, because He is more honourable to begin with.
C
And what if we were to dishonour our own father, the village chief, or the president of the nation?
M
That would be a worse and worse sin. In fact, the latter would be lese-majesty, which is much worse than simply insulting someone.
C
And what about dishonouring an infinitely honourable God? (And is that not what we all do by sinning?)
M
That would be an infinite sin — so it seems we have an infinite debt towards God.
Comment
This argument works in a society where the fundamental equivalence of men is not recognised — where a king is more honorable than a peasant. In other societies it may be necessary to compare animals with men to illustrate the notion.