Intersubjectivismeꜛ
Het ethisch intersubjectivismeꜛ was de positie van David Humeꜛ.
- Tegenwerping (Intersubjectivismeꜛ):
- Een ethisch oordeel is enkel een uitspraak over wat mensen in het algemeen vinden. De uitspraak „Deze zaak is goed” betekent hetzelfde als „De meeste mensen zijn vóór deze zaak”.
- Antwoord:
- ((Nog te doen. Merk op dat volgens deze positie iedere ethische vernieuwer, en dus ook Jezus, ethisch slecht is. De massa denkt immers niet zoals hij. Zelfs de vernieuwer die enkel preciseert, dat wat tot dusverre als ethisch neutraal werd beschouwt als verplicht of verboden kenmerkt is slecht.))
- Tegenwerping (Empirischꜛ):
- De empirische ethiekꜛ gaat uit van de feitelijke ervaringꜛ van moraal, en vraagt zich niet af waar die vandaan komt. We hebben bepaalde ideeën omtrent goed en kwaad, en die zijn op fundamenteel niveau ruwweg gelijk tussen mensen. In uitwerking kunnen die fundamenten tot heel verschillende opvattingen leiden, maar daar valt dan over te argumenteren en te overtuigen. De basis, dat bepaalde dingen goed zijn, dat zij die zich aan die algemene regels niet houden gestraft mogen of moeten worden, die is gegeven met de mens. Daarenboven hebben wij een drang moreel te zijn — ook al strijdt die drang met andere verlangens, en delft ze niet zelden het onderspit.
- Antwoord:
- Dit is een vorm van ethisch intersubjectivisme, dat ervan uitgaat dat mensen ruwweg dezelfde reacties hebben op ethisch gebied, dus dezelfde oordelen zullen vellen. Voor een goed antwoord blijft nodig te kijken naar de bron van deze ideeën en neigingen.
- Die bron zou esthetisch kunnen zijn: iemand op andere gedachten omtrent moraal brengen wordt dan vergelijkbaar met iemand leren wijn te appreciëren. Een probleem met die visie is dat wat er gebeurt bij een ethische discussie op cruciale punten niet lijkt op wat er gebeurt bij een wijnproefcursus.
- ((Nog te doen: andere mogelijke bronnen. Overigens zijn er waarschijnlijk versies van intersubjectivisme die verdedigbaar zijn.))
- Die bron zou esthetisch kunnen zijn: iemand op andere gedachten omtrent moraal brengen wordt dan vergelijkbaar met iemand leren wijn te appreciëren. Een probleem met die visie is dat wat er gebeurt bij een ethische discussie op cruciale punten niet lijkt op wat er gebeurt bij een wijnproefcursus.