De logische drogreden

God is niet gebonden door de logica (en al helemaal niet door onze logica!). Omgekeerd juist: de logica bestaat als deel van de door God geschapen werkelijkheid. Vandaar dat het logisch doorredeneren vanuit Bijbelse gegevens (en dat is toch waar veel systematische theologie op neerkomt) een beledigende ontkenning van Gods almacht is. Een voorbeeld kan dit wellicht duidelijk maken.

100% + 100% = 100%
Volgens onze beperkte menselijke logica moeten percentages optellen tot honderd. Bij God is dat echter niet zo, en deze menselijke denkwijze op Gods waarheden loslaten leidt tot tal van ketterijen. Zo is het Arianisme de gedachte dat als Jezus mens is, hij niet 100% God kan zijn, en het Docetisme de gedachte dat een Jezus die God is niet 100% mens kan zijn. Ook andere ketterijen, zoals het Apollinarisme en verschillende richtingen der Gnostiek vallen in deze drogreden. Vergelijkbare ketterijen zijn ontstaan rond de gedachte dat God niet zowel 100% één als drievuldig zou kunnen zijn.
Op gelijke wijze zijn verschillende ketterijen rond de aanneming des heils te beschouwen: ofwel men laat uit de waarheid dat wijons moeten bekeren de leugen volgen dat onze bekering blijkbaar niet 100% Gods werk is, ofwel uit de waarheid dat onze bekering wel 100% Gods werk is, de leugen dat wij daarin geen eigen verantwoordelijkheid hebben.
Verwar nooit Gods eeuwige gezichtspunt (voor­beschikking) met ons „tijdelijke” gezichtspunt (oproep tot vrije keuze)!
Gods gezichtspunt en het onze
Algemener kunnen we in veel zaken een eeuwig, Goddelijk gezichtspunt en een binnentijds menselijk gezichtspunt onderscheiden:
Vanuit Gods gezichtspunt Vanuit ons gezichtspunt
De Here bouwt het huis voor 100% (Psalmen 127:1) Wij moeten het voor 100% doen (Spreuken 10:4, Spreuken 14:1)
God is soeverein Gods werk hangt af van ons handelen (Lukas 10:2, Romeinen 10:14)
God is almachtig Wij hebben een vrije wil
God is onveranderlijk en kent geen berouw God heeft soms berouw van Zijn voornemens
100% Zijn actie: Hij kiest ons 100% onze actie: wij moeten Jezus aannemen
Bekering begint bij God (Jeremia 3:12-14a, Jeremia 31:18) Bekering begint bij ons (Leviticus 26:40-42, Jesaja 55:6-7, Maleachi 3:7m, Lukas 15:20, Jakobus 4:8a)
Redding staat van eeuwigheid vast Behoudenis begint op de dag van bekering (Handelingen 2:47)
Bekering is een eenmalige gebeurtenis Wij moeten de goede strijd ten einde strijden
Gered zijn is onomkeerbaar Wij moeten ervoor waken niet terug te vallen
Het is zeker dat wij zondigen Wij hebben een eigen wil en verantwoordelijkheid

((Te doen: verering (2 Koningen 17:33-34), kennis (Psalmen 139:1, Psalmen 139:23 — dit is niet enkel een verschil in gezichtspunt).))